You are here

Regler for brug af Byens hus

Byens hus har lokaler, i historiske bygninger, til lokale initiativer og almennyttige formål. Byens hus er for alle, vilkårene afhænger af dit/jeres formål for lån af Byens hus lokaler.

Alle kan bruge Byens hus  - som tilskuer, medskaber og initiativtager. 

 

Hvis dit/jeres arrangementet er åbent for alle der ønsker at deltage, så omtales det i Byens hus som et offentligt arrangement. Hvis dette ikke gør sig gældende, så kalder vi det et lukket arrangement.

I tabellen nedenunder kan du læse mere om hvad forskellen på offentlige og lukkede arrangementer betyder for dig/jer og jeres bookingforespørgsel.

 

Vi glæder os til at byde velkommen i Byens hus! 

Arrangementet er åbent for alleArrangement er for en lukket gruppe
• Arrangementet skal være af almennyttig interesse for dem der bor i Roskilde kommune.• Booking af lokaler i Byens hus til lukkede arrangementer, kræver tilknytning til Roskilde kommune.
• Der skal som minimum laves en offentlig begivenhed på Facebook og på Kulturbasen.dk, hvor du/I tilføjer Byens hus Roskilde som medarrangør. Vi har lavet en markedsføringsmanual som du/I kan bruge• Hvis dit/jeres arrangement er lukket for offentlig adgang, og du/I ønsker at låne et gratis lokale, kan du/I kun booke et lokale op til tre måneder frem i tiden.
• Det må ikke koste mere end 100 kroner at deltage.• du/I kan, mod betaling af lokaleleje, booke et lokale op til et år frem i tiden.
Hvis dit/jeres arrangement lever op til disse betingelser, så koster det ikke noget at låne lokaler i Byens hus. • En generalforsamling eller et bestyrelsesmøde vil altid blive betragtet som et lukket arrangement.
• Der må ikke tages entré uden en særlig aftale.

Fælles ansvar – regler og nyttig info

  • Gør opmærksom på dit offentlige arrangement

    Lav en offentlig begivenhed på Facebook og på Kulturbasen.dk, hvor du/I tilføjer Byens hus Roskilde som medarrangør. Dette skal helst gøres senest en måned før arrangementet finder sted.

    Udover de vilkår der gælder for offentlige arrangementer, som du kan se i tabellen ovenover, så skal du/I sikre at jeres arrangement står på tavlen ved lokalet i har lånt. Du/I er også meget velkommen til at skrive på tavledøren ved trappeopgangen, sådan at deltagerne til dit arrangement også kan finde det.

     

    Byens hus sekretariat laver hver uge en plakat over kommende uges arrangementer, hvor dit/jeres offentlige events kommer på. Den plakat deler vi på sociale medier og hænger op i Byens hus.

  • Svartid på bookingforespørgsel

    Vi bestræber os på at svare på din booking forespørgsel indenfor 2 hverdage dog kan der være særlige omstændigheder der gør sig gældende, der vil forlænge svartiden.

    Dette kunne f.eks. være

    • Der mangler fyldestgørende info omkring arrangementet
    • Entré prisen er for høj
    • Din/jeres booking er i konflikt med en anden bookingforespørgsel – vi booker efter først til mølle princippet

    Vi kontakter jer for mere information, så husk at angive et telefonnummer vi kan kontakte dig/jer på.

  • Klargøring og oprydning

    Byens hus er for alle og med fælles ansvar. Som arrangør står du selv for at eksempelvis opstille borde og stole, og sørge for kaffe, og du/I skal selv rydde op før du/I forlader huset. Alt skal foregå inden for det tidsrum du/I har booket.

    Ved særlige tilfælde kan Byens hus være behjælpelige med klargøring og oprydning. Hvis du/I ønsker hjælp til klargøring eller oprydning, så kontakt os på byenshus@roskilde.dk med en forespørgsel og en beskrivelse af, hvad du/I gerne vil have hjælp til.  

    Du/I skal selvfølgelig altid huske at:

    • Saml alle skraldeposer i sorte skraldesække og slå en knude på dem. Lad dem stå i køkkenet, når du går.
    • Støvsug hvis der er krummer e.l. på gulvtæppet - Støvsugeren står i det lille rum ved siden af køkkenet.
    • Alle borde tørres af inden du forlader lokalet.

    Hvis lokalet ikke efterlades i ordentlig stand opkræves den ansvarlige på dagen et gebyr på 300 kr. + 300 kr. pr. påbegyndt arbejdstime. 

  • Hjælp med opsætning og lån af udstyr

  • Byens hus adgangssystem

    Når du låner/lejer et lokale i Byens hus uden for lokalernes åbningstider, så modtager du en kode via e-mail, som skal indtastes på panelet ved indgangen til bygningen. Der skal ikke afsluttes med flueben. 

    Husk at:

    • Det er dit ansvar at låse op for dine gæster og sørge for at lukke og slukke, når du forlader Byens hus
    • Spær aldrig dørene
    • Husk at lukke alle døre når du forlader lokalet
    • Træporten til den gamle byrådssal har en særlig låsemekanisme ift. resten af huset. Panelet er placeret diskret i højre side af vindfanget udenfor. Der er nærmere instrukser om porten på indersiden af den
    • Bygningen må senest forlades kl. 22:30. Bemærk at der er særlige regler ved lån af Den Gamle Byrådssal
    • Udløser du en alarm, videresender vi altid regningen fra beredskabet til dig
  • Husværterne i Byens hus

    Vores husværter tager sig af husets daglige drift, og er tilstede og tilgængelige for dig der bruger Byens hus.

    Du kan altid kontakte husværten, hvis du/I får brug for hjælp på selve dagen, med småting der har med husets drift at gøre.

    Husværten kan kontaktes på telefon 20 53 48 05 og er tilgængelig på følgende tidspunkter:

    • Klokken 8 - 21, mandag til lørdag
    • Klokken 10 - 16, søndag og helligdage

    Husværten vil såvidt muligt prøve at imødekomme dine/jeres forespørgsler.

  • I må godt medbringe mad og drikkevarer

    I kan tage mad og drikke med til dit/jeres arrangement.

    Du/I er meget velkommen til at bruge tekøkkenet på 1. sal. I tekøkkenet er der adgang til:

    • Køleskab
    • Mikroovn
    • Elkedel
    • Kaffemaskine
    • Tallerkener, fade og bestik.

    Byens hus kan ikke garantere at der er service nok på selve dagen, da der kan være mange brugere af køkkenet.

    Maden kan opbevares i køleskabet under arrangementet, såfremt der er plads. Undgå madspild - tag jeres rester med hjem.

    Hvis opvaskemaskinen er fuld og ren, når du kommer til lokalet, så må du gerne tømme den, så der er plads til dit eget opvask. Sæt den over når du går – du behøver ikke at vente på at den er færdig.

    Byens hus står for udstyret - I medbringer kaffen og kagen

  • Alt det du gerne må i Byens hus

    Disse ting må du/I godt i Byens hus lokaler, (gælder ikke Den Gamle Byrådssal):

    • Oppynte vores lokaler i forbindelse med jeres arrangement
    • Sætte ting op på væggene med f.eks. elefantsnot, gaffetape eller lignende
    • Hvis du/I tager f.eks. roll-ups med, så må de kun sættes op i de bookede lokaler du har booket
    • Der må danses, synges og spilles musik. Men fortæl os det på forhånd
    • Der må serveres alkohol, så længe det ikke er til gene for andre brugere i huset

    Byens hus er for alle - brug det med omtanke for andre. 

    Send os gerne en mail på byenshus@roskilde.dk, hvis du er i tvivl om netop din idé kan lade sig gøre i lokalerne. 

  • Pas godt på huset

    Når du er ansvarlig for et arrangement, så er det også dig der passer på huset. Det betyder også, at du/I hæfter for beskadigelse af bygninger eller inventaret i lokalerne.

    Byens hus har intet ansvar for medbragte ejendele så som computere, mobiltelefoner eller overtøj.

    Byens hus er for alle - brug det med omtanke for andre. 

  • Mødeforplejning Byens Hus

    Grundsmag tilbyder mødeforplejning i flere forskellige variationer. Der er mulighed for at afhente mad og drikkevarer selv i spisehuset og selv tilbagelevere brugt service eller få det leveret til mødelokalet. Selvhentermodellen er den billigste. Skal vi levere samt tage oprydning og opvask afregnes medhjælper fra Grundsmag på timebasis. Prisen er 185 pr. time + moms. Kontakt os for et tilbud. marie@grundsmag.dk

    I vedhæftede Pdf-fil finder du den menu som Grundsmag har for mødeforplejning i Byens hus

  • Adgang for kørestolsbrugere

    I Byens hus er der, på grund af de gamle bygninger, kun elevator til Den Gamle Byrådssal og til udstillingslokalet ByLivsLab/Turistinformationen, der som udgangspunkt kun kan bookes til særlige arrangemementer. I resten af lokalerne skal man kunne begå sig på trapper.

    Det er arrangørens ansvar, at sørge for adgang med elevator til Den Gamle Byrådssal. Kontakt husværten, på selve dagen, på telefon 20534805 for at låne nøglen. Du skal køre med op, men dine gæster kan selv køre ned med elevatoren. 

     

    Som udgangspunkt er der adgang for kørestolsbrugere i de fleste lokaler i kommunal regi. Roskilde kommune har en oversigt over lokaler der kan lånes af foreninger. Læs om lån af lokaler i Roskilde kommune.

  • Parkeringsmuligheder

    Roskilde Kommune har lavet en oversigt over parkeringsmuligheder - Oversigt over parkeringsmuligheder.

     

    • Gratis parkering i 2 timer

      Inden for bymidtens parkeringszone kan du parkere i 2 timer mellem kl. 7-19 på hverdage og kl. 7-15 på lørdage. I den øvrige tid er der fri parkering, medmindre der er andre forhold, der gør sig gældende.

      • Ny Østergade: 60 pladser
      • Rådmandshaven: 140 pladser
      • Ved Kildegården: 100 pladser
      • Gustav Wieds Plads - Byvolden/Hedegade: 100 pladser
      • Kong Magnus Vej: 50 pladser
      • Vindeboder ved Havnen: 220 pladser
    • Gratis parkering i 3 timer

      • Bønnelyckes Plads med 120 pladser
      • Maglekilde Plads med 90 pladser
      • Sortebrødre Plads med 200 pladser
      • Sortebrødre Plads Parkeringshus med 500 pladser
      • 3 timer mellem kl. 7-19 på hverdage og kl. 7-15 på lørdage
      • Den øvrige tid er der fri parkering

       

  • Rettigheder til film og musik

    Hvis du vil vise film eller afspille musik til et offentligt arrangement, skal du sørge for at have de nødvendige tilladelser og rettigheder på plads. Det er altså dit ansvar at lovpligtige gebyrer til KODA og Gramex er arrangeret.

  • Aflysning af arrangement

    Er du nødsaget til at aflyse dit arrangement, så gør det i god tid på byenshus@roskilde.dk. I skal selv sørge for at informere jeres deltagere og interessenter i god tid, hvis jeres event bliver aflyst.

  • Priser ved leje af udstyr og lokaler

     Leje af lydanlæg

    hvis du/I ønsker at leje vores lydanlæg så send en forespørgsel til byenshus@roskilde.dk. Vi bestræber os på at svare indenfor to hverdage.

    Pris: 600 kroner pr. gang

    Følgende udstyr, samt opsætning og nedtagning, er inkluderet i lejen af lydanlægget: 

    • 2 stk højttalere + mixer af typen LD Systems Curv 500, samt strømkabler
    • Stativer til højtalerne
    • 1 stk trådløst headset
    • 2 mikrofoner m. ledning
    • 4 stk 10 meter XLR
    • 2 stk 5 meter XLR

     

    Hjælp til opstilling 

    Hvis I har brug for hjælp til opstilling/nedtagning af borde/stole, så skal du/I sende en forespørgsel til byenshus@roskilde.dk om dette. Vi vil så vidt muligt gerne hjælpe med opgaven, hvis tiden er til det. Derfor skal du/I sende en mail til os, i så god tid som muligt og senest en uge før arrangementet. Derefter vil vi bekræfte indenfor to hverdage.  

    Pris: 300 kroner for opsætning og 300 kroner for nedtagning

     

    Priser på lokaleleje (når betaling er påkrævet)

    Alle priser er pr. påbegyndt time

    Små lokaler – 200 kroner

    • Dagligstuen
    • Frirummet
    • Mellemrummet
    • Tankerummet
    • Tidsrummet

    Store lokaler – 300 kroner

    • Forsamlingen
    • Verdensrummet
    • Orangeriet
    • Under Gulvtæppet

    Den Gamle Byrådssal – 600 kroner

                               

     

Senest opdateret

12.09.2019