You are here

Regler for brug af Byens hus

Byens hus har lokaler, i historiske bygninger, til lokale initiativer og almennyttige formål. Byens hus er for alle, vilkårene afhænger af dit/jeres formål for lån af Byens hus lokaler.

Alle kan bruge Byens hus  - som tilskuer, medskaber og initiativtager. 

 

Hvis dit/jeres arrangementet er åbent for alle der ønsker at deltage, så omtales det i Byens hus som et offentligt arrangement. Hvis dette ikke gør sig gældende, så kalder vi det et lukket arrangement. Hvis du har et kommercielt formål, eller kommer fra en anden kommune, skal du betale lokaleleje.

I tabellen nedenunder kan du læse mere om, hvad forskellen på offentlige og lukkede arrangementer betyder.

 

Offentligt arrangementLukket arrangement
• Læs punkter under "Fælles ansvar – regler og nyttig info" længere nede på siden.• For at booke lokaler i Byens hus til lukkede arrangementer, kræver det, at du enten bor i Roskilde kommune, eller vil bruge lokalerne til noget der er relevant for folk i Roskilde kommune.
• Arrangementet skal være af almennyttig interesse for dem der bor i Roskilde kommune.• Hvis dit arrangement er lukket for offentlig adgang, og du ønsker at låne et gratis lokale, kan du kun booke et lokale op til 3 måneder frem i tiden.
• Det må ikke koste mere end 100 kroner at deltage.• Du kan, mod betaling af lokaleleje, booke et lokale op til 1 år frem i tiden.
Hvis dit arrangement lever op til disse 3 overstående betingelser, så koster det ikke noget at låne lokaler i Byens hus. • En generalforsamling eller et bestyrelsesmøde vil altid blive betragtet som et lukket arrangement.
• Der må ikke tages entré uden en særlig aftale.

Fælles ansvar – regler og nyttig info

  • 3 ting du skal gøre, når du skal afholde et offentligt arrangement

    1. Du skal skrive dit arrangement ind på www.kulturbasen.dk. Gør dette i god tid, da der er ventetid for bekræftelse. Vi anbefaler, at du samtidig opretter en Facebook-begivenhed.
       
    2. Byens hus sekretariat laver hver måned en plakat over kommende offentlige arrangementer, hvor dit offentlige arrangement kan komme på. Dit arrangement kan nå at komme med på månedsplakaten, hvis vi får din tekst/info senest den 15. måneden før. Du skal sende din tekst/info til Grafisk medarbejder i Byens hus. Se hvordan i denne PDF: Månedsplakaten deler vi på sociale medier, hænger op i Byens hus, i Medborgerskabet på Stændertorvet og i Snæversti. 

           3. På selve dagen, skal du også skrive på tavlen udenfor dit bookede lokale, hvem der er derinde, sådan at deltagerne kan finde lokalet. Husk også at melde ud til dine deltagere, hvilket lokale I skal være i.

    Hvis du er usikker på, hvordan du skal gøre mht. Kulturbasen og Facebook, så tag et kig på vores 

  • Svartid på bookingforespørgsel

    Vi bestræber os på at svare på din bookingforespørgsel inden for 2 hverdage, dog kan der være særlige omstændigheder, der kan forlænge svartiden.

    Dette kunne f.eks. være:

    • Mangelfuld info omkring arrangementet
    • Entréprisen er for høj
    • Din booking er i konflikt med en anden bookingforespørgsel – vi booker efter først-til-mølle-princippet

    Vi kontakter dig, hvis vi har brug for mere information, så husk at angive en mailadresse og et telefonnummer vi kan kontakte dig på.

  • Klargøring og oprydning, samt priser for hjælp med opsætning

    Byens hus er for alle og med fælles ansvar. Som arrangør står du selv for at opstille borde og stole, sørge for kaffe, og selv rydde op før huset forlades. Alt skal foregå inden for det tidsrum du har booket.

    Du skal selvfølgelig altid huske at:

    • Samle alle skraldeposer i affaldssække og slå en knude på dem. Efterlad dem i det lille rum ved siden af køkkenet
    • I den Gamle Byrådssal skal du støvsuge, hvis der er krummer e.lign. på gulvet - støvsugeren står i det lille rum ved siden af køkkenet
    • Alle borde tørres af inden du forlader lokalet

    Hvis lokalet ikke efterlades i ordentlig stand opkræves den ansvarlige på dagen et gebyr på 300 kr. + 300 kr. pr. påbegyndt arbejdstime. 

     

    Hjælp til opstilling og oprydning

    Ved særlige tilfælde kan Byens hus være behjælpelige med opstilling og oprydning. Hvis du ønsker hjælp til dette, så kontakt Byens hus med forespørgsel og beskrivelse af, hvad du gerne vil have hjælp til.  Kontakt os i så god tid som muligt, og senest 1 uge før arrangementet. Vi bestræber os på at svare indenfor 2 hverdage. Vi vil så vidt muligt gerne hjælpe med opgaven, hvis tiden er til det. 

    Priser: 

    • 300 kr. for opstilling af stole og/eller udstyr
    • 300 kr. for nedtagning af stole efter end arrrangement
    • 300 kr. pr. påbegyndt arbejdstime for rengøring/oprydning
  • Priser ved leje af lokaler

    Priser på lokaleleje (når betaling er påkrævet)

    Alle priser er pr. påbegyndt time

    Små lokaler – 200 kroner

    • Dagligstuen
    • Frirummet
    • Mellemrummet
    • Tankerummet
    • Tidsrummet

    Store lokaler – 300 kroner

    • Forsamlingen
    • Verdensrummet
    • Orangeriet
    • Under Gulvtæppet

    Den Gamle Byrådssal – 600 kroner

                               

     

  • Byens hus adgangssystem

    Når du låner/lejer et lokale i Byens hus uden for lokalernes åbningstider, så modtager du en kode via e-mail, som skal indtastes på panelet ved indgangen til bygningen. Der skal ikke afsluttes med flueben. 

    Husk at:

    • Det er dit ansvar at låse op for dine gæster og sørge for at lukke og slukke, når du forlader Byens hus
    • Spær aldrig dørene - dette vil udløse husets alarm. Udløser du en alarm, videresender vi altid regningen fra beredskabet til dig
    • Husk at lukke alle døre når du forlader lokalet
    • Træporten til den gamle byrådssal har en særlig låsemekanisme ift. resten af huset. Panelet er placeret diskret i højre side af vindfanget udenfor. Der er nærmere instrukser om porten på indersiden af den
    • Bygningen må senest forlades kl. 22:30. Bemærk at der er særlige regler ved lån af Den Gamle Byrådssal. Vær opmærksom på, at efter kl. 22:30 er der alarm tilkoblet huset. Udløser du en alarm, videresender vi altid regningen fra beredskabet til dig.
  • Husværterne i Byens hus

    Vores husværter tager sig af husets daglige drift, og er tilstede og tilgængelige for dig der bruger Byens hus.

    Du kan altid kontakte husværten, hvis du får brug for hjælp på selve dagen, med ting der har med husets drift at gøre. Husværten vil såvidt muligt prøve at imødekomme dine forespørgsler.

    Husværten kan kontaktes på telefon 20 53 48 05 og er tilgængelig på følgende tidspunkter:

    • Mandag til lørdag, klokken 8-21
    • Søndag og helligdage, klokken 10-16
    • Der kan forekomme særlige åbningstider ved jul og nytår. Se mere under kontakt

     

  • I må godt medbringe mad og drikkevarer

    I er velkomne til at tage mad og drikke med til arrangementet. 

    Du er meget velkommen til at bruge tekøkkenet på 1. sal. I tekøkkenet er der adgang til:

    • Køleskab
    • Mikroovn
    • Elkedel
    • Kaffemaskine
    • Tallerkener, fade og bestik.

    Byens hus kan ikke garantere, at der er service nok på selve dagen, da der kan være mange brugere af køkkenet.

    Maden kan opbevares i køleskabet under arrangementet, såfremt der er plads. Undgå madspild - tag jeres rester med hjem.

    Ved salg af alkohol til arrangementer i Byens hus, skal du selv sørge for at have de fornødne tilladelser i orden. 

    Hvis opvaskemaskinen er færdig og ren, når du ankommer, opfordres du til at tømme den, så der er plads til egen opvask. Sæt den over når du går – du behøver ikke vente på, at den er færdig.

    Byens hus står for udstyret - I medbringer kaffen og kagen

  • Alt det du gerne må i Byens hus

    Disse ting må du godt i Byens hus lokaler (gælder ikke Den Gamle Byrådssal):

    • Pynte lokalerne i forbindelse med et arrangement
    • Sætte ting op på væggene med f.eks. elefantsnot, gaffetape eller lignende, der ikke efterlader permanente spor
    • Medbringe eget udstyr, som f.eks. roll-ups, til de lokaler du har booket
    • Der må gerne danses, synges og spilles musik. Men informer os om det på forhånd.

    Byens hus er for alle - brug det med omtanke om andre. 

    Send os gerne en mail hvis du er i tvivl om netop din idé kan lade sig gøre i lokalerne. 

  • Pas godt på huset

    Når du er ansvarlig for et arrangement, så er du med til at passe på huset. Det betyder, at du hæfter for beskadigelse af bygninger eller inventaret i lokalerne.

    Ingen åben ild eller røg i huset. Kunstige fyrfadslys er også hyggelige. Åben ild og røg, vil udløse husets alarm. Udløser du en alarm, videresender vi altid regningen fra beredskabet til dig.

    Byens hus har intet ansvar for medbragte ejendele såsom computer, mobiltelefon eller overtøj.

    Byens hus er for alle - brug det med omtanke om andre. 

  • Mødeforplejning Byens Hus

    Spisehuset Grundsmag, der har til huse i Det Gamle Rådhus, tilbyder mødeforplejning efter aftale. I kan aftale selv at afhente og aflevere, service, mad og drikke. Hvis I ønsker Grundsmags service i forbindelse med levering og afhentning af spisehusets forplejning og service, afregnes medhjælper fra Grundsmag på timebasis. Prisen er 185 pr. time + moms. Kontakt Grundsmag omkring mødeforplejning.

    I vedhæftede PDF-fil finder du Grundsmags menu til mødeforplejning i Byens hus

     

     

     

  • Lån af højtaler

    Der er mulighed for at låne en højtaler til dit arrangement, hvor du kan tilslutte egen lyd enten via kabel eller bluetooth. Send en mail for mere information og forespørgsel om dette.

  • Fysisk tilgængelighed - elevator

    I Byens hus er der, grundet husenes alder og historie, kun elevator til Den Gamle Byrådssal og til Stuen/Turistinformationen. Disse lokaler kan, som udgangspunkt, kun bookes til særlige arrangementer. I resten af lokalerne skal man kunne begå sig på trapper. 

    Det er arrangørens ansvar, at sørge for adgang med elevator til Den Gamle Byrådssal. Du skal køre med op, men dine gæster kan selv køre ned med elevatoren. Kontakt husværten, på selve dagen, på telefon 20534805 for at låne nøglen.

    Som udgangspunkt er der adgang for kørestolsbrugere i de fleste lokaler i kommunal regi. Roskilde kommune har en oversigt over lokaler der kan lånes af foreninger. Læs om lån af lokaler i Roskilde kommune.

  • Parkeringsmuligheder

    Roskilde Kommune har lavet en oversigt over parkeringsmuligheder - Oversigt over parkeringsmuligheder.

     

    • Gratis parkering i 2 timer

      Inden for bymidtens parkeringszone kan du parkere i 2 timer mellem kl. 7-19 på hverdage og kl. 7-15 på lørdage. I den øvrige tid er der fri parkering, medmindre der er andre forhold, der gør sig gældende.

      • Ny Østergade: 60 pladser
      • Rådmandshaven: 140 pladser
      • Ved Kildegården: 100 pladser
      • Kong Magnus Vej: 50 pladser
    • Gratis parkering i 3 timer

      • Bønnelyckes Plads med 120 pladser
      • Maglekilde Plads med 90 pladser
      • Sortebrødre Plads med 200 pladser
      • Sortebrødre Plads Parkeringshus med 500 pladser
      • 3 timer mellem kl. 7-19 på hverdage og kl. 7-15 på lørdage, den øvrige tid er der fri parkering

      Gratis parkering i 24 timer 

    • Gustav Wieds Plads - Byvolden/Hedegade: 100 pladser
    • Vindeboder ved Havnen: 220 pladser
  • Rettigheder til film og musik

    Hvis du vil vise film eller afspille musik til et offentligt arrangement, er det dit ansvar at have de nødvendige tilladelser og rettigheder på plads. 

  • Aflysning af arrangement

    Er du nødsaget til at aflyse dit arrangement, så gør det i god tid på byenshus@roskilde.dk. I skal selv sørge for at informere jeres deltagere og interessenter i god tid, hvis jeres event bliver aflyst.

Senest opdateret

29.10.2020