You are here

Spørgsmål og svar

Find praktiske informationer, som kan hjælpe dig når du har booket et lokale i Byens hus.

Vi håber at du nedenfor kan finde svar på dine spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at ringe eller sende og en mail.

Ofte stillede spørgsmål

  • Kan jeg booke et lokale i Byens hus?

    Det korte svar er ja! 

    Alle kan booke lokaler i Byens hus Roskilde. I nogle tilfælde vil der blive tale om lokaleleje.

    Du kan både booke lokaler til offentlige arrangementer og lukkede møder.

    Men du kan ikke booke lokaler til arrangementer af privat karakter - f.eks. brylluper, konfirmationer og fødselsdage. Byens hus forbeholder sig retten til at afvise arrangementer – f.eks. hvis de er af privat karakter, optager meget plads eller er irrelevante i en Roskildesammenhæng.

    Huset er tilgængeligt alle ugens dage, året rundt.

  • Koster det noget at leje et lokale?

    Du skal kun betale lokaleleje hvis et af nedenstående forhold er aktuelt for dig:

    • Du har kommercielle interesser 
    • Det koster mere end 100 kr. at deltage i arrangementet
    • Du er indbygger eller aktør fra en anden kommune end Roskilde, og dit arrangement ikke er relevant i en Roskilde-sammenhæng
    • Du skal bruge et lokale til et lukket arrangement mere end tre måneder ude i fremtiden. 

    Bemærk, at hvis du booker Den Gamle Byrådssal, skal du betale, hvis arrangementet er lukket.

    Priser for lokaleleje  

    Mellemrummet, Tankerummet, Dagligstuen, Tidsrummet, Frirummet:

    • 200 kr. pr. påbegyndt time.

    Orangeriet, Forsamlingen, Verdensrummet, ByLivsLab:

    • 300 kr. pr. påbegyndt time.

    Den Gamle Byrådssal 

    • 600 kr. pr. påbegyndt time.
  • Hvornår er et arrangement offentligt/lukket?

    Et arrangement er i Byens hus-regi åbent og offentligt, når alle har mulighed for at deltage. Det betyder blandt andet at:

    • Information om arrangementet skal være bredt tilgængelig med en begivenhed på Facebook og på Kulturbasen.dk og eventuelt også en annonce i avisen eller plakater i byrummet. Det er ikke nok f.eks. at invitere egne medlemmer eller at slå det op i en lukket facebookgruppe.
    • Det koster under 100 kroner at deltage.
    • Du gør opmærksom på arrangementet med de værktøjer som er tilgængelige i Byens hus. Du kan sætte en plakat op, sætte et skilt ud på torvet, rulle den røde løber ud foran Den Gamle Byrådssal og skrive på tavlet ved lokalet du er i.

    Arrangementet må gerne kræve tilmelding på forhånd.

     

    En generalforsamling eller et bestyrelsesmøde vil altid blive betragtet som et lukket arrangement. 

     

    Husk, at det er dit ansvar at gøre opmærksom på dit arrangement, men vi deler det gerne, hvis det er åbent og offentligt.

  • Hvordan får jeg adgang til Byens hus?

    Adgang til Byens hus afhænger af, hvilket lokale du skal låne. 

    For alle lokalerne gælder det, at du elektronisk får tilsendt en adgangskode hvis du har lånt et lokale uden for lokalets åbningstid. Koden gælder kun til de lånte lokaler og kun på dagen for lokalelånet. 

    Adgangskoden taster du på panelet ved døren - du skal ikke afslutte med flueben. 

    I Verdensrummet, Orangeriet, Forsamlingen, Mellemrummet, Frirummet, Tidsrummet, Tankerummet, Dagligstuen: 

    I ovenstående lokaler er der fri adgang hverdage og lørdage fra 8-21. Søndage og helligdage er der fri adgang fra 10-16. Uden for disse tidsrum vil du modtage en adgangskode. 

    Den Gamle Byrådssal og Under Gulvtæppet:

    Begge lokaler er altid aflåst, og du vil altid modtage en adgangskode for at få adgang til disse lokaler. Har du behov for, at døren står åben i forbindelse med dit arrangement, så skal du kontakte os på byenshus@roskilde.dk 

    ByLivsLab: 

    ByLivsLab er ulåst mandag-fredag fra 10-16. Ved lokalelån uden for dette tidsrum vil du modtage en adgangskode.  

     

  • Kan jeg få hjælp til afvikling?

    Byens hus kan i nogle tilfælde tilbyde hjælp til opsætning af borde og stole, samt hjælp med den tekniske afvikling af arrangementet - herunder opsætning af lyd- og billedudstyr. 

    Du kan kontakte os på byenshus@roskilde.dk med en beskrivelse af din afviklingsopgave, så får du et tilbud.  

    Du er altid velkommen til at kigge forbi og afprøve vores udstyr inden dit arrangement, så du ved hvordan det virker. 

  • Kan jeg bestille forplejning?

    Ønsker du hjælp til forplejning kan du se priser og kontakte vores samarbejdspartner

    Se priser og kontakt vores samarbejdspartner.

  • Kan jeg få en rundvisning?

    Den første onsdag i måneden kl. 17:00 kan du deltage i en rundvisning. Rundvisningen starter i ByLivsLab og varer cirka 45 minutter.

    OBS! Ved lån/leje af Den Gamle Byrådssal er det et krav, at du har deltaget i en rundvisning indenfor de seneste 3 måneder inden dit arrangement.

  • Kan jeg få hjælp til at markedsføre mit arrangement?

    Vi har lavet en guide til dig, der afholder et offentligt arrangement i Byens hus. Se vores markedsføringsmanual her.

    Husk at oprette dit arrangement på Kulturbasen. Du kan også sende et link til din Facebookbegivenhed til byenshus@roskilde.dk.

  • Er der kørestolsadgang?

    I Den Gamle Byrådssal og i ByLivsLab/Turistinformationen er der adgang med elevator for gangbesværede. I resten af lokalerne skal man kunne begå sig på trapper.

    Det er arrangørens ansvar, at sørge for adgang med elevator til Den Gamle Byrådssal. Kontakt husværten på 20534805 for at låne nøglen. Du skal køre med op, men dine gæster kan selv køre ned med elevatoren. 

  • Hvor kan jeg parkere?

    Roskilde Kommune har lavet en oversigt over parkeringsmuligheder - Oversigt over parkeringsmuligheder.

Senest opdateret

20.03.2019